We hebben de afgelopen jaren gezien dat door nieuwe technologieën, media en toepassingen er nieuwe bedrijven zijn ontstaan. Mensen en dus markten veranderen. Koopgedrag, de zogenaamde buyers-journey, wordt complexer. De smartphone zorgt ervoor dat we continu ‘attached’ zijn met vrienden, collega’s, merken en boodschappers waar we vaak niet op zitten te wachten. De slimmeriken hebben de juiste timing. Dat vergt kennis van data, heel veel kennis. Daarom is data ook een begrip geworden waar we anno 2018 echt niet meer omheen kunnen. Dus ook voor de marketeers onder ons betekent dit dat je dood gegooid wordt met de nieuwe data functies zoals data analist, data scientist en zelfs de big data manager is in het leven geroepen. Om je een beetje hulp te bieden in de wirwar van deze data functies hebben wij ze even voor je op een rijtje gezet!

(BIG) DATA ANAYLIST
Een data analist is eigenlijk gewoon iemand die data verwerkt tot informatie. Er is een grote stroom gegevens die nog niet door mensen geïnterpreteerd of begrepen kan worden. Daarvoor moeten deze gegevens eerst worden verwerkt tot informatie. En daar ben jij druk mee! Je gebruikt diverse programma’s om gegevens te interpreteren en te verwerken tot rapporten en actieplannen in duidelijke taal zodat ook je collega’s of klanten dit kunnen begrijpen. De perfecte functie voor iemand die graag puzzelt met veel data en steeds zoekt naar nieuwe manieren en tools om tot gave inzichten te komen.

DATA SCIENTIST
Als Big Data Scientist ligt je focus op het begrijpen van de data- en informatie uitdagingen van het bedrijf waar je werkt en/of haar klanten. Jij ontdekt nieuwe kansen en mogelijkheden om de business op zijn kop te zetten en signaleert en benut kansen van nieuwe technologieën en tooling. Je helpt wegwijs te worden met Big Data en creëert en optimaliseert modellen, segmentaties en zoekt naar nog onbekende verbanden en relaties. Weet jij met gemak data gedreven vragen om te zetten naar commerciële kansen? Dan is dit dé functie voor jou!

BIG DATA MANAGER
Naast data over trends, marktontwikkelingen, demografie en transacties beschikken we over steeds meer data op het gebied van klantgedrag en vooral interactie. Door de omvang, de snelheid en de verscheidenheid noemen we het ’big data’. Conceptueel gezien draagt de Big Data Manager zorg voor dat data (klant)waarde creëert. De Big Data Manager weet dat het voor organisaties van cruciaal belang is een duidelijke en onderbouwde visie en een big datastrategie te ontwikkelen en daarmee de organisatie voor te bereiden op de kansen en de bedreigingen. Je bent dan ook druk bezig met het initiëren en optimaliseren van nieuwe business modellen.

En nee, dit zijn ze niet allemaal, maar wel de meest voorkomende functies op het gebied van data op dit moment. Heb jij ervaring en ben je opzoek naar een leuke job? Laat het ons dan weten en klik hier om je in te schrijven.