Ze zijn nu tussen de 20 en 35 en groeiden op in een wereld waar in principe alles mogelijk is. Onder het motto ‘Sky is the limit’ ontdekken zij de wereld om hen heen en laten ze zich prikkelen door alles wat nieuw is. Bij veel “nieuwe” online marketingfuncties zijn bedrijven opzoek naar deze millenials, maar hoe vind je ze en misschien nog wel belangrijker, hoe zorg je ervoor dat ze met plezier bij je aan het werk zijn?
Dat zijn vragen die je, je als werkgever moet stellen als je aantrekkelijk genoeg wilt zijn om deze jonge werknemers aan te spreken. Het is een flexibele generatie met een digitale mindset, een bucketlist vol dromen én een flinke gebruiksaanwijzing. Sommige noemen deze jongeren ook wel de grenzeloze generatie, die opgegroeid is met grote technologische vooruitgang en alles digitaal wil doen.
BLIJVEN ZOEKEN
Wat de millenials kenmerkt is dat ze niet heel makkelijk tevreden zijn met wat ze hebben en ook een angst hebben om iets te missen. Dat zorgt ervoor dat ze eindeloos kunnen twijfelen en zich vaak nergens aan binden. Vooral door het drukke online social leven waarin alles regenboog en zonneschijn lijkt krijgen ze zelf sterk de behoefte om een job te hebben waar ze goed verdienen, een inspirerende werkomgeving hebben die insta waardig is en leuke borrels. Het zijn dus vooral de omgevingsfactoren die een grote rol spelen in het aantrekkelijk vinden van een werkgever/werkplek. Het gevoel hebben dat ze echt iets kunnen betekenen voor de organisatie is een must. Voordeel hiervan is dat de meeste millenials altijd wel latent opzoek blijven en dus ook de arbeidsmarkt in de gaten houden. Ze staan best open voor een nieuwe uitdaging, maar moeten er dan wel op vooruit gaan.
FLEXIBILITY IS THE KEY
Wat werktijden betreft, is de 9-5 mentaliteit ver te zoeken. Flexibiliteit is wat millenials willen. Dat betekent zelf (deels) bepalen wanneer ze beginnen, de mogelijkheid hebben om thuis of op andere locaties te werken en vrij vragen moet mogelijk zijn op korte termijn. Daar staat tegenover dat zij zelf ook flexibel zijn en het dus niet erg vinden als ze een keertje langer door moeten werken of worden verwacht buiten werktijden.
GRIP OP DIE MILLENIAL
Maar hoe krijg je grip op die millenial, zodat hij/zij je als een aantrekkelijke werkgever gaat zien? Hiervoor zijn volgens Marktonderzoeksbureau Insites Consulting, vier bouwstenen:
- Een duidelijke bedrijfsmissie en doelen
Wat is de belangrijkste vraag die millenials zich stellen? Dat is ‘waarom?’. Zij willen dat hun werk een (hoger) doel dient. Jouw taak? Zorg dat je een duidelijk en sterk doel hebt geformuleerd. Dit doel moet zichtbaar zijn verankerd in de organisatie en onderdeel zijn van de employer branding.
- Een samenwerkende, teamgerichte bedrijfsstructuur en cultuur
Millenials willen graag zo weinig mogelijk hiërarchie. Een millenialproof organisatie moet daarom een samenwerkende manier van werken creëren en zo een teamgerichte cultuur ontwikkelen. Vergeet daarbij niet om de millenial te koppelen aan een echte senior, ze leren namelijk graag de fijne kneepjes van het vak van hun ervaren collega’s.
- Empower, ontwikkel en beloon individuele medewerkers
Van een beetje individualisme zijn de millenials niet vies. Het is daarom verstandig om ze een hoge mate van autonomie te geven. Wanneer de millenials als een soort eigen baas binnen de organisatie kunnen fungeren vergroot je de betrokkenheid en geef je hen beter zicht op het doel van hun inspanningen.
- Zorg voor een werkomgeving die welzijn en betrokkenheid stimuleert
Voor millenials is werk belangrijk, maar met name een manier om een fijn en gelukkig leven te leiden. Een goede balans tussen werk en privé is essentieel.
Bron: het vinden, boeien en binden van Millenials, Randstad 2018