GIA: krijg inzicht in het leervermogen van jouw potentiële nieuwe collega
De kans dat wij een nieuwe collega vinden die 100% matcht is klein. Het schaap met de vijf pootjes en roze oortjes bestaat immers niet. Vaak zien we dat een opdrachtgever bepaalde kennis en kwaliteiten zoekt die een kandidaat in een nieuwe rol juist wil ontwikkelen. Daarom dagen wij onze opdrachtgevers uit verder te kijken dan een cv, naar potentie en leervermogen. De GIA is een assessment die deze twee elementen in kaart brengt.
Wat is de GIA?
GIA staat voor General Intelligence Assessment en is ontwikkeld door Thomas International. Dat is een toonaangevend bedrijf dat psychologie, technologie en data combineert in de ontwikkeling van assessments voor werving en selectie. De GIA toetst leerbaarheid op basis van vijf onderdelen: redeneren, perceptiesnelheid, cijfersnelheid, woordbetekenis en ruimtelijk inzicht. De naam van het assessment doet vermoeden dat het een intelligentietest is, maar dat is absoluut niet het geval.
Een GIA wordt niet standaard afgenomen tijdens een procedure. Het kan zijn dat wij dit adviseren of dat jij, als opdrachtgever, hierom vraagt. De kandidaat beslist of hij of zij het assessment wil doen. Voor de kandidaat is de GIA gratis. Voor opdrachtgevers zit er één GIA inbegrepen in de procedure. Een GIA kan ook worden ingezet voor huidige werknemers die een andere rol ambiëren en is om die reden ook los af te nemen. Neem contact met ons op voor het bespreken van de mogelijkheden.
De uitkomst van een GIA
Bij elke vacature kiezen we samen de twee of drie belangrijkste onderdelen uit. Voor een data gedreven online marketeer kunnen we ons bijvoorbeeld voorstellen dat redenatie en cijfersnelheid belangrijk zijn. De leerbaarheid van de kandidaat wordt per onderdeel uitgedrukt in een percentage. De uitslag zullen we vervolgens zowel met de kandidaat als met de opdrachtgever persoonlijk bespreken en duiden.
De GIA staat nooit op zichzelf en kan niet worden gezien als ‘de waarheid’. Het is altijd ondersteunend aan de gesprekken die we voeren, iemands persoonlijkheid en cv. Maar het kan een extra indicatie zijn dat iemand de potentie heeft om naar het gewenste niveau te groeien. Bijvoorbeeld met behulp van een opleiding via onze partner Beeckestijn Business School.
Hoe gaat een GIA in z’n werk?
1. Wij bepalen, samen met de opdrachtgever, welke twee of drie onderdelen van de GIA voor de betreffende vacature belangrijk zijn.
2. Wij sturen de kandidaat een link waarmee hij/zij de GIA kan doen.
3. We plannen een (online) afspraak in met de kandidaat om samen de uitslag te duiden.
4. Ten slotte delen wij de uitslag en onze kijk daarop met onze opdrachtgever. De daadwerkelijke rapportage wordt alleen met goedvinden van de kandidaat gedeeld.
GIA in combinatie met een Persoonlijke Profiel Analyse
Het liefst doen wij de GIA in combinatie met een PPA (Persoonlijke Profiel Analyse). In 8 minuten ontstaat een beeld van iemands gedragsvoorkeuren, met name op de werkvloer. Output is een kleurenprofiel (rood, blauw, groen en geel), zoals sommigen die zullen kennen van de DISC-analyse.
Hier lees je meer over de PPA.
Meer weten?
Wil je meer weten over de GIA? Neem dan contact met Carianne. Zij is gecertificeerd voor het afnemen en analyseren van dit assessment. Je bereikt haar via carianne@mrktng.nl Bellen of appen mag ook, naar 06 53 46 31 36.