Het schaap met de 5 poten en roze oortjes bestaat niet

Al zes jaar lang neemt het aantal openstaande vacatures elk kwartaal toe. Op dit moment zijn er, volgens cijfers van het CBS, zelfs 126 openstaande vacatures tegenover 100 werklozen. Kortom: de vraag is hoog, het aanbod laag en de tijd dat werkgevers op tientallen, zo niet honderden sollicitanten kunnen rekenen ligt ver achter ons. Zonde dus dat goede marketeers vacatures links laten liggen, omdat ze niet direct alle functie-eisen kunnen afvinken. Iets dat Carianne vaak hoort.

‘’Ik zie dat, door het tempo waarin het marcom-vak zich ontwikkelt, van marketeers steeds meer specialisme of juist brede allround kennis wordt gevraagd. Vacatures staan vaak bomvol gewenste vaardigheden en kennis van talloze platforms en programma’s. Bij voorkeur is de ideale kandidaat ook nog hbo-opgeleid, minimaal 5 jaar aan het werk én per direct beschikbaar. Marketeers vertellen me regelmatig dat dit hen ervan weerhoudt om te reageren op een openstaande vacature. Een gemiste kans, als je het mij vraagt! Voor zowel de kandidaat als de werkgever.’’

“Carianne: “Ik geloof in een match op basis van DNA en competenties.”

Potentie
Uiteraard is ons uitgangspunt bij elke vacature het vinden van een marketeer met het ideale profiel, dat we samen met onze opdrachtgever schetsen. “Maar ik manage daarbij altijd de verwachtingen. Het schaap met de 5 poten en roze oortjes bestaat namelijk simpelweg niet. Zeker niet in de huidige markt” zegt Carianne. “Ik geloof sowieso veel meer in een match op basis van DNA en competenties. Kennis en vaardigheden zijn aan te leren. Is het niet ‘on the job’ dan wel tijdens een masterclass of opleiding die wij aanbieden via Beeckestijn Business School. Drive, passie, leergierigheid of creativiteit daarentegen… Gelukkig erkennen veel van onze opdrachtgevers dit en kiezen ze steeds vaker voor ‘potentials’. Goede, gedreven marketeers die op papier (nog) geen 100% match zijn, maar écht goed passen bij de organisatie en kunnen groeien in de kennis en vaardigheden die minder aanwezig zijn. Mijn ervaring is dat dit altijd goed uitpakt. ”

“Ik ben pas happy als de samenwerking na 1 jaar van beide kanten bevalt.”

Investeren
“Hoe wij die DNA-matches maken? Door veel tijd te investeren in het écht leren kennen van zowel onze klanten, als kandidaten” aldus Carianne. “Bij nieuwe opdrachtgevers gaan we altijd sfeerproeven. Hoe is de cultuur? Hoe is het team en welke ambities zijn er? Ook kandidaten nodigen we altijd uit voor een fysieke kennismaking. Wat drijft diegene? Wat maakt dat iemand fluitend naar zijn of haar werk gaat? Of juist niet? Ons doel is niet om per maand zoveel mogelijk poppetjes in een vacature te stoppen. Ik ben pas happy als ik na een jaar van zowel de kandidaat als mijn klant hoor dat de match nog steeds supergoed bevalt.”

Onze boodschap aan kandidaten: laat je dus niet direct afschrikken als je niet voldoet aan het aantal gewenste jaren werkervaring, je nog niet beschikt over heel specialistische kennis, of weinig ervaring hebt met gevraagde programma’s. Wij, maar ook onze mooie opdrachtgevers leren jou maar al te graag kennen!

Ervaren hoe wij te werk gaan? Neem contact op!