Door de krapte op de arbeidsmarkt hebben ook toonaangevende merken moeite met het vinden van nieuwe collega’s. Dus wat doe je als je een ervaren marketeer zoekt, maar het bureau waarmee je samenwerkt je voorstelt aan een junior? Iemand die perfect in het team past, maar zonder enige werkervaring. Afwijzen? Niet als het aan Vink Kunststoffen ligt. Zij durfden te denken in potentie en kansen. En volgens MRKTNG.nl, schakel tussen marketeers en het bedrijfsleven in Oost-Nederland, is dat precies waar de huidige arbeidsmarkt om vraagt. Hieronder het verhaal over een match die op papier niet ultiem leek te zijn, maar in de praktijk fantastisch uitpakt.

In dit interview spreken we met Carianne Peters (consultant MRKTNG.nl), Hans Molenaar (directeur Beeckestijn Business School), Robbert van Dijk (Manager Digital Commerce Vink Kunststoffen) en Delano Timessen (online marketeer Vink Kunststoffen en trainee Beeckestijn Business School).

Carianne, Delano was op papier geen geschikte kandidaat voor Vink Kunststoffen. Waarom heb je hem toch voorgesteld?
Ik was er zeker van dat Delano, in combinatie met een traineeship bij onze partner Beeckestijn Business School, heel geschikt zou kunnen zijn voor Vink. Delano is een ontzettend slimme, gedreven en leergierige jongen. Hij was al een aantal keer afgewezen vanwege zijn gebrek aan werkervaring. Doodzonde! Robbert heeft, tijdens onze jarenlange samenwerking, al vaker bewezen verder te durven kijken dan een cv. Dus er was voor mij geen enkele twijfel dat ik Delano wilde presenteren.”

“Delano was al een aantal keer afgewezen vanwege gebrek aan werkervaring. Doodzonde! In de markt moeten we verder durven kijken dan cv.” – Carianne Peters

Hans, wat houdt het traineeship precies in?
“We zien steeds vaker HBO’ers en WO’ers die een stevige theoretische fundering hebben, maar aansluiting missen met de praktijk. Met dit zes maanden durende traineeship springen we in dit gat. We deden dat al incompany bij o.a. Achmea, ING, Nationale Nederlanden en Samsung maar bieden dit nu ook los aan. Groepen van 15 marketeers leren van praktijkdocenten een breed scala aan hard en soft skills. Bij de hard skills kun je denken aan SEO, SEA, E-mailmarketing en Social advertising. Qua soft skills leren ze o.a. samenwerken en presenteren. Ik geloof heilig in deze combinatie en zie het als de perfecte start van een carrière. Mooie bijkomstigheid is het netwerk dat deze trainees opbouwen. We zien dat de contacten tussen de young professionals ook lang na de traineeships standhouden.”

“We zien steeds vaker HBO’ers en WO’ers die een stevige theoretische fundering hebben, maar aansluiting missen met de praktijk.” – Hans Molenaar

Robbert, je zocht een ervaren online marketeer maar waagt uiteindelijk de sprong met een junior. Neem ons een mee in deze besluitvorming?
“Ik geloof dat kennis voor een heel groot deel leerbaar is en dat werkplezier iemands kwaliteiten maximaliseert. Kortom: als iemand het leuk vindt, kan hij/zij ook qua kennis makkelijker ontwikkelen. Wij kijken daarom primair of iemand in het team past en houden niet star vast aan een vooraf geschetst functieprofiel. Betekent dit dat ik meteen overtuigd was? Nee, want in basis had ik echt behoefte aan een ervaren marketeer. Maar toen ik er beter over nadacht, zag ik veel voordelen. 1: Je weet zeker dat je een gedreven, leergierige collega aanneemt. 2. Iemand zit volop in ontwikkeling en jij kunt hierin nog sturend zijn. Daar komt bij dat Delano vanuit het traineeship super actuele kennis de organisatie in brengt. En ja, het traineeship kost ons een paar duizend euro maar vergis je niet in het salaris dat een ervaren marketeer vraagt. Kortom: ik zie het echt als een lange termijn investering voor zowel Delano als onszelf.”

“Wij kijken primair of iemand in het team past want het begint met werkplezier. Kennis is voor een groot deel leerbaar.” – Robert van Dijk

Delano, de eerste maand is alweer voorbij. Hoe gaat het?
“Het gaat goed! De start was hectisch omdat mijn start bij Vink precies samenviel met de start van het traineeship. Deze begint met een pressure cooker waarbij je in twee weken tijd acht dagen naar school gaat.” Robbert: “Wij nemen onboarding heel serieus. Nieuwe collega’s lopen op elke afdeling mee en maken uitgebreid kennis met iedereen. Best gek als die nieuwe collega na z’n allereerste werkdag meteen al vier dagen afwezig is. Maar door hier allemaal flexibel mee om te gaan, is dit op z’n pootjes terecht gekomen!”

Zijn er nu al dingen die je geleerd hebt en in de praktijk kunt toepassen?
Delano: “Ja, ik heb al een aantal tips aangedragen op het gebied van Analytics en SEO. Ook is er bij Vink de wens om meer te gaan doen met e-mailmarketing. Dit onderwerp heb ik daarom als eindopdracht gekozen voor mijn traineeship. Geen papieren tijger die in de la blijft liggen, maar een concreet en praktisch plan waar ik direct mee van waarde kan zijn.”

“Ik ben blij dat MRKTNG.nl en Vink Kunststoffen verder hebben gekeken dan mijn cv. Want ik heb nu een baan bij een goede werkgever én kan me verder ontwikkelen in mijn vakgebied.” – Delano Timessen

Er zijn genoeg redenen te bedenken om zo’n traject niet aan te gaan. Je had immers zes jaar gestudeerd, er is werk in overvloed en ook van jou werd een financiële bijdrage gevraagd. Waarom ben je er toch voor gegaan?
“Toen ik via MRKTNG.nl met Vink Kunststoffen in gesprek ging, zat ik in meerdere procedures. Vink staat bekend als goede werkgever en de gesprekken bevestigden dat. Tel daar de kans bij op die ik kreeg om me, tegen aantrekkelijke voorwaarden, verder te verdiepen in mijn vakgebied en je snapt waarom ik wel moést kiezen voor Vink. De combinatie van werken en studeren is geen makkie maar ik wilde dit zó graag”, aldus Delano.

Carianne, verwacht je in de toekomst vaker op deze manier vacatures in te vullen?
“De komende tijd wordt de groei van veel bedrijven in grote mate bepaald door instroom en die is nu eenmaal beperkt. Dat vraagt om een andere manier van werving en selectie. Fantastisch dat we Vink Kunststoffen en Delano op deze manier aan elkaar hebben verbonden en door ons partnership met Beeckestijn écht verder kunnen helpen. Een kans voor zowel klant als kandidaat als je het ons vraagt, dus we hopen dit vaker te gaan zien. Sinds kort ben ik ook gecertificeerd in het afnemen van de GIA; een assessment dat iemands leerbaarheid in kaart brengt. Dat is een mooie indicatie voor het succes van een traineeship.”

Meer weten over deze samenwerking tussen MRKTNG.nl, Vink Kunststoffen en Beeckestijn Business School? Neem contact op met Carianne 0653463136/carianne@mrktng.nl